Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem 
w Szkole Podstawowej w Lińsku
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz. 1606)
Dobro i bezpieczeństwo małoletnich w Szkole Podstawowej w Lińsku są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników na rzecz małoletnich. Pracownik szkoły traktuje każdego ucznia z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując zadania szkoły, działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w niej przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik szkoły stosował wobec małoletniego jakąkolwiek formę przemocy.
	
Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem określają działania profilaktyczne i edukacyjne oraz zasady zapobiegania krzywdzeniu uczniów. W sytuacji, gdy doszło do krzywdzenia – określają procedury interwencji i zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc uczniowi. Wskazują odpowiedzialność osób zatrudnionych w placówce za bezpieczeństwo małoletnich do niej uczęszczających.
Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
§ 1. Standardy Ochrony Małoletnich mają na celu zapewnienie bezpiecznego i przyjaznego
	
środowiska szkoły. Obejmują:
- zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w szkole,
 - zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni,
 - zasady i procedury reagowania w szkole w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego
 - zasady ochrony wizerunku uczniów i ich danych osobowych
 - zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu
 - zasady monitorowania poziomu realizacji niniejszych Standardów
 - zasady udostępniania Standardów do zapoznania i stosowania personelowi, małoletnim i ich rodzicom/opiekunom
 - 
		
 
	
Słowniczek terminów
§ 2.
- Uczeń/małoletni – to każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
 - Krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę ucznia lub zagrożenie dobra ucznia, w tym jego zaniedbanie.
 - Personel – każdy pracownik szkoły bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi i młodzieżą.
 - Opiekun ucznia – osoba uprawniona do reprezentowania ucznia, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
 - Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom i młodzieży lub działająca na rzecz dzieci lub uczniów.
 - Dyrektor – osoba, która w strukturze szkoły jest uprawniona do podejmowania decyzji.
 - Zgoda rodzica ucznia oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców. Jednak
		
w przypadku braku porozumienia między rodzicami ucznia konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny. - Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na terenie szkoły oraz nad bezpieczeństwem uczniów w Internecie.
 - Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
 - Dane osobowe ucznia to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.
 
Zasady rekrutacji personelu szkoły
(pracowników/współpracowników/wolontariuszy/ stażystów/praktykantów)
§ 3.
Rekrutacja pracowników szkoły odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji
	
personelu. Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
Zasady bezpiecznych relacji między personelem szkoły a małoletnimi
§ 4.
Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni ustalone
	
w szkole. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia uczniów
§ 5.
- Pracownicy szkoły posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia małoletnich i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.
 - Pracownicy szkoły monitorują sytuację i dobrostan małoletniego uczęszczającego do szkoły.
 - W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy szkoły podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia
		
i motywując ich do szukania dla siebie pomocy. 
	
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego
§ 6.
W przypadku powzięcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że uczeń jest krzywdzony,
	
ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji pedagogowi, a w przypadku jego nieobecności wychowawcy klasy.
§ 7.
- Pedagog/wychowawca klasy po uzyskaniu informacji o podejrzeniu krzywdzenia ucznia wzywa i informuje o zaistniałej sytuacji rodziców/opiekunów ucznia.
 - Pedagog sporządza opis sytuacji szkolnej i rodzinnej ucznia na podstawie rozmów
		
z małoletnim, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz opracowuje plan pomocy małoletniemu. - Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:
 - podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia uczniowi bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
 - wsparcia, jakie zaoferuje uczniowi szkoła,
 - skierowania ucznia do specjalistycznej placówki pomocy, jeżeli istnieje taka potrzeba.
 
	
§ 8.
- W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących np. wykorzystywania seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor szkoły powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca i inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia ucznia lub o krzywdzonym uczniu (dalej określani jako zespół interwencyjny).
 - Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi określone w § 7 pkt 3 niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga szkolnego oraz innych informacji uzyskanych przez członków zespołu.
 - W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie ucznia, dyrektor szkoły jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny.
 - Zespół interwencyjny w przypadku, o którym mowa w punkcie 3. wzywa rodziców/opiekunów ucznia na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
 
	
§ 9.
- Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz z zaleceniem współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest rodzicom/opiekunom przez pedagoga.
 - Pedagog informuje rodziców/opiekunów o obowiązku szkoły – jako instytucji – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
 
Pracownicy szkoły uczestniczą w realizacji procedury „Niebieskiej Karty”, w tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania. Realizacja procedury „Niebieska Karta” stanowi Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów.
- Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego przez pedagoga – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
 - Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
 - W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone – szkoła informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów ucznia na piśmie.
 
§ 10.
- Z przebiegu interwencji wypełnia się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji ucznia
		
w szkole. - Wszyscy pracownicy szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
 
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych małoletnich w szkole
§ 11.
- Szkoła zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
 - Szkoła, uznając prawo nieletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku małoletnich.
 - Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku ucznia stanowią Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
 - 
		
 
Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu
§ 12.
- Szkoła, zapewniając małoletnim dostęp do Internetu, podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu stanowią Załącznik nr 6 do niniejszych Standardów.
 - Dyrektor szkoły wyznacza osobę odpowiedzialną za bezpieczeństwo w sieci w szkole.
 - Na terenie szkoły dostęp ucznia do Internetu możliwy jest pod nadzorem pracownika szkoły na zajęciach komputerowych i innych zajęciach, w tym pozalekcyjnych.
 - Pracownik szkoły, pod nadzorem którego uczniowie korzystają z Internetu, zobowiązany jest informować ich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas korzystania z Internetu w czasie zajęć.
 - W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za Internet w szkole przeprowadza z uczniami cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.
 - Szkoła zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu, przy komputerach, z których możliwy jest dostęp.
 - W szkole funkcjonuje regulamin korzystania z komputerów z dostępem do Internetu przez uczniów oraz procedura określająca działania, które należy podjąć w sytuacji znalezienia niebezpiecznych treści na komputerze.
 - 
		
 
Zasady monitorowania poziomu realizacji Standarów Ochrony Małoletnich
przed krzywdzeniem w szkole
§ 13.
- Dyrektor Szkoły wyznacza pedagoga szkolnego - panią Agnieszkę Dobek, jako osobę odpowiedzialną za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich w placówce.
 - Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.
 - Osoba, o której mowa w punkcie 1, przeprowadza wśród pracowników szkoły, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 7 do niniejszych Standardów.
 - Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna za realizację
		
i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi szkoły. - Dyrektor szkoły na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza nowe brzmienie pracownikom, uczniom i rodzicom/opiekunom.
 - 
		
 - 
		
 - Zasady udostępniania Standardów do zapoznania i stosowania
 - personelowi, małoletnim i ich rodzicom/opiekunom
 
§ 14.
1. Dokument Standardy Ochrony Małoletnich jest dokumentem szkoły ogólnodostępnym dla personelu szkoły, uczniów oraz ich opiekunów.
2. Standardy Ochrony Małoletnich udostępnia się na stronie internetowej szkoły
	
www.sp-linsk.edu.pl oraz w bibliotece szkolnej i w pokoju nauczycielskim.
3. Standardy przedstawiane są na pierwszym zebraniu z rodzicami/prawnymi opiekunami w danym roku szkolnym. W przypadku ich aktualizacji omawiane są na najbliższym zebraniu odbywającym się po wprowadzeniu zmian.
4. Zapoznanie się ze Standardami rodzic/opiekun prawny poświadcza własnoręcznym podpisem.
5. Wychowawcy klas zapoznają uczniów ze Standardami oraz omawiają je w sposób zrozumiały, dostosowany do wieku małoletnich.
Przepisy końcowe
§ 15.
- Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
 - Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników szkoły, uczniów i ich rodziców/opiekunów, w szczególności poprzez zamieszczenie na stronie internetowej szkoły tekstu Standardów, przesłanie pracownikom i rodzicom uczniów drogą elektroniczną (e-dziennik) oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich.
 
Załącznik nr 1
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w Szkole Podstawowej w Lińsku
- Dyrektor, przed zatrudnieniem pracownika w szkole, poznaje jego dane osobowe, kwalifikacje kandydata/kandydatki, w tym stosunek do wartości podzielanych przez szkołę, takich jak ochrona praw dzieci i młodzieży i szacunek do ich godności.
 - Dyrektor szkoły dba o to, by osoby przez niego zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenia oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z uczniami w szkole oraz były dla nich bezpieczne.
 - Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i młodzieży, podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, dyrektor szkoły może żądać danych, w tym dokumentów dotyczących:
 - wykształcenia,
 - kwalifikacji zawodowych,
 - przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
 - W każdym przypadku dyrektor szkoły musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez niego zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Powinien znać:
 - imię (imiona) i nazwisko,
 - datę urodzenia,
 - dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
 - Dyrektor szkoły może poprosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji z poprzednich miejsc zatrudnienia lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie tych danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Szkoła nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) oraz przepisy Kodeksu pracy.
 - Dyrektor Szkoły przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje jego/jej dane osobowe, w tym dane potrzebne do sprawdzenia danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym.
 - Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub opieką nad nimi szkoła jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie do Rejestru. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu szkoły.
 - Aby sprawdzić osobę w Rejestrze dyrektor szkoły potrzebuje następujących danych kandydata/kandydatki:
 - imię i nazwisko,
 - data urodzenia,
 - PESEL,
 - nazwisko rodowe,
 - imię ojca,
 - imię matki.
 - Wydruk z Rejestru przechowuje się w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza lub osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
 - Dyrektor szkoły przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności
		
w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego. - Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów.
 - Od kandydata/kandydatki – osoby posiadającej obywatelstwo inne niż polskie – dyrektor szkoły pobiera również oświadczenie o państwie lub państwach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
 - Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności, nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka zobowiązani są złożyć pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie byli prawomocnie skazani w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, oraz nie wydano wobec nich innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścili się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi.
 - Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
 - Dyrektor Szkoły jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej na stanowisku nauczyciela zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.
 - Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.
 - W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego dyrektor szkoły uzyskuje od kandydata/kandydatki oświadczenie o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.
 
	
Wzory oświadczeń
………………………………
(miejscowość i data)
	
	
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania
podstawowych zasad ochrony nieletnich przed krzywdzeniem
	
	
Ja, …………………………………………………………….. posiadający/-a numer PESEL …………………………………………, oświadczam, że nie byłem/-łam skazany/-a za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności lub przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
	
Ponadto oświadczam, że zapoznałem/-am się z zasadami ochrony uczniów obowiązującymi w Szkole Podstawowej w Lińsku i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
	
	
……………………………………………………
(podpis)
	
	
………………………………
(miejscowość i data)
	
Oświadczenie o krajach zamieszkania
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkiwałem/-łam w następujących państwach,
innych niż Rzeczypospolita Polska: ……..............................................................................
Jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do
celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/
informację z rejestrów karnych.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
	
	
……………………………………………………
(podpis)
Załącznik nr 2
Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni w Szkole Podstawowej w Lińsku
Zasady bezpiecznych relacji personelu z nieletnimi w szkole obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i akceptację zasad pracownicy potwierdzają podpisaniem oświadczenia.
	
- Relacje personelu szkoły
 
Każdy pracownik szkoły jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami w szkole i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec nieletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów. Każdy pracownik zobowiązany jest działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
	
- Komunikacja z małoletnimi
 - W komunikacji z małoletnimi w szkole pracownik zobowiązany jest:
 - zachować cierpliwość i szacunek,
 - słuchać uważnie ucznia i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i danej sytuacji,
 - informować małoletniego o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę jego oczekiwania,
 - szanować prawo małoletniego do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić ucznia, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z uczniem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy,
 - zapewniać uczniów, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć nauczycielowi/pracownikowi szkoły lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęto w szkole) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
 - Pracownikowi zabrania się:
 - zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania małoletniego oraz podnoszenia głosu na ucznia w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa ucznia lub innych uczniów,
 - ujawniania informacji wrażliwych dotyczących ucznia wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów; obejmuje to wizerunek ucznia, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej,
 - zachowywania się w obecności uczniów w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec ucznia relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
		
 - Działania realizowane z małoletnim
 - Pracownik zobowiązany jest:
 - doceniać i szanować wkład małoletniego w podejmowane działania, aktywnie go angażować i traktować równo bez względu na jego płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd,
 - unikać faworyzowania uczniów.
 - Pracownikowi zabrania się:
 - nawiązywania z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składania mu propozycji o nieodpowiednim charakterze; obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie nieletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę,
 - utrwalania wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych; dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków uczniów, jeśli dyrektor szkoły nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgody rodziców/opiekunów,
 - proponowania małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich,
 - przyjmowania pieniędzy, prezentów od małoletnich, od rodziców/opiekunów uczniów,
 - wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletniego lub jego rodziców/opiekunów, zachowywania się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych; nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów.
 - Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie uczniem przez pracownika lub pracownikiem przez ucznia, muszą być zgłaszane dyrektorowi szkoły. Jeśli pracownik jest ich świadkiem, zobowiązany jest reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
 
	
- Kontakt fizyczny z nieletnim
 - Jakiekolwiek przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z małoletnim może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby ucznia w danym momencie, uwzględnia jego wiek, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego małoletniego może być nieodpowiednie wobec innego.
 - Pracownik zobowiązany jest:
 - kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując
		
i odnotowując reakcję ucznia, pytając go o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) zachowując świadomość, że nawet przy jego dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez małoletniego lub osoby trzecie, - być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań,
 - zachować szczególną ostrożność wobec ucznia, który doświadczył nadużycia
		
i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania; takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że będzie on dążył do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi; w takich sytuacjach pracownik powinien reagować z wyczuciem, jednak stanowczo, i pomóc uczniowi zrozumieć znaczenie osobistych granic. - Pracownikowi zabrania się:
 - bicia, szturchania, popychania oraz naruszania integralności fizycznej małoletniego w jakikolwiek inny sposób,
 - dotykania ucznia w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,
 - angażowania się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z uczniem czy brutalne zabawy fizyczne.
 - W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec ucznia pracownik zobowiązany jest unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny z nim. W każdej czynności pielęgnacyjnej i higienicznej, związanej z pomaganiem uczniowi w ubieraniu się i rozbieraniu, jedzeniu, myciu czy korzystaniu z toalety, pracownikowi powinna asystować druga osoba zatrudniona w szkole. Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad uczniami należą do obowiązków pracownika – zostanie on przeszkolony w tym kierunku.
 - Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z uczniem w jednym pokoju.
 - Kontakt fizyczny z małoletnim musi być jawny, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli pracownik będzie świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub uczniów, zobowiązany jest zawsze poinformować o tym osobę odpowiedzialną – pedagoga - i postępować zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
		
 - Kontakty z małoletnim poza godzinami pracy
 - Obowiązuje zasada, że kontakt z uczniami uczęszczającymi do szkoły powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
 - Pracownikowi zabrania się zapraszania małoletnich do swojego miejsca zamieszkania, spotykania się z nimi poza godzinami pracy; obejmuje to także kontakty z uczniami poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
 - Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z uczniami i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-dziennik, telefon służbowy).
 - Jeśli zachodzi konieczność spotkania z uczniami poza godzinami pracy, pracownik zobowiązany jest poinformować o tym dyrektora szkoły, a rodzice/opiekunowie uczniów muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
 - Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli uczniowie i rodzice/opiekunowie uczniów są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych uczniów, ich rodziców oraz opiekunów.
 
	
- Bezpieczeństwo online
 - Pracownik powinien być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, a także własnych działań w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których można spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil pracownika jest publicznie dostępny, to również uczniowie i ich rodzice/opiekunowie mają wgląd w cyfrową aktywność pracownika.
 - Pracownik zobowiązany jest wyłączać lub wyciszać osobiste urządzenia elektroniczne w trakcie lekcji oraz wyłączyć na terenie szkoły funkcjonalność Bluetooth.
 - Pracownikowi zabrania się nawiązywania kontaktów z uczniami poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
 
 
 Załącznik nr 3
	
Realizacja procedury „Niebieska Karta” w Szkole Podstawowej w Lińsku
	
	
1. „Niebieską Kartę” zakłada pedagog szkolny po stwierdzeniu, że w rodzinie ucznia dochodzi do przemocy (decyzję o założeniu „Niebieskiej Karty” warto podjąć po konsultacjach oraz w porozumieniu z zespołem wychowawczym).
2. Wszczęcie procedury następuje poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”
	
w obecności osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.
3. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec małoletniego ucznia, czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury, przeprowadza się
	
w obecności rodzica/opiekuna prawnego.
4. Jeżeli osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie wobec małoletniego są rodzice/opiekunowie prawni, działania z udziałem ucznia przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej.
5. Działania z udziałem ucznia, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą w rodzinie, powinny być prowadzone w miarę możliwości w obecności wychowawcy lub psychologa.
6. Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, przekazuje się formularz „Niebieska Karta –B”.
7. W przypadku, gdy przemoc w rodzinie dotyczy małoletniego ucznia, formularz „Niebieska Karta – B” przekazuje się rodzicowi/opiekunowi prawnemu lub osobie, która zgłosiła podejrzenie stosowania przemocy w rodzinie (formularza „Niebieska Karta – B” nie przekazuje się osobie, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie).
8. Wypełniony formularz „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, nie później niż w terminie
	
5 dni roboczych od dnia wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego.
Załącznik nr 4
Karta interwencji
| 
				 Imię i nazwisko dziecka  | 
			
				 
  | 
		|||
| 
				 Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)  | 
			
				 
 
 
  | 
		|||
| 
				 Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia  | 
			
				 
  | 
		|||
| 
				 Opis działań podjętych przez pedagoga  | 
			
				 Data  | 
			
				 Działanie  | 
		||
| 
				 
					 
					 
					 
					  | 
			
				 
					  | 
		|||
| 
				 Spotkania z opiekunami ucznia  | 
			
				 Data  | 
			
				 Opis spotkania  | 
		||
| 
				 
					  | 
			
				 
					 
					 
					 
					  | 
		|||
| 
				 Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)  | 
			
				 zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa  | 
			
				 wniosek
					  | 
			
				 inny rodzaj interwencji (jaki?)  | 
		|
| 
				 Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji  | 
			
				 
  | 
			
				 
  | 
		||
| 
				 Wyniki interwencji – działania organów wymiaru sprawiedliwości (jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach działania placówki lub działania rodziców)  | 
			
				 Data  | 
			
				 Działanie  | 
		||
| 
				 
  | 
			
				 
  | 
		|||
| 
				 | 
			
				 | 
			
				 | 
			
				 | 
			
				 | 
		
Załącznik nr 5
Zasady ochrony wizerunku uczniów i ich danych osobowych
- Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. We wszystkich działaniach szkoły kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków uczniów.
 - Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów uczniów, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo uczniów. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój uczniów –
		
- chłopców i dziewczęta, małoletnich w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności. - Rodzice/opiekunowie uczniów decydują, czy wizerunek ich dziecka może być rejestrowany i publikowany przez szkołę.
 - Zgoda rodziców/opiekunów na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest wiążąca, jeśli uczniowie i rodzice/opiekunowie zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
 - Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków małoletnich poprzez:
 - prośbę o pisemną zgodę rodziców/opiekunów na utrwalanie i publikowanie wizerunku ich dziecka,
 - udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystujemy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/nagrań online,
 - nieujawnianie jakichkolwiek informacji wrażliwych o uczniu, dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem ucznia
 - Zmniejszamy ryzyko kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań małoletnich poprzez przyjęcie następujących zasad:
 - wszyscy uczniowie znajdujący się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrani, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla ucznia poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
 - zdjęcia/nagrania uczniów koncentrują się na czynnościach wykonywanych przez uczniów i w miarę możliwości przedstawiają grupę, a nie pojedyncze osoby,
 - rezygnujemy z publikacji zdjęć uczniów, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli oni lub ich rodzice/opiekunowie nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu ze szkoły,
 - wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków uczniów są rejestrowane i zgłaszane dyrektorowi, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich.
 - Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście), zadbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:
 - zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
 - zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
 - niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z uczniami bez nadzoru pracownika naszej szkoły,
 - poinformowanie rodziców/opiekunów oraz uczniów, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie wyrażają na to zgodę.
 - Jeśli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów ucznia nie jest wymagana.
 - Personelowi szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku ucznia na terenie placówki bez zgody rodzica/opiekuna ucznia oraz bez zgody dyrektora.
 - Personel szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnimi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów uczniów i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie ucznia lub jego rodzica/opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
 - W celu realizacji materiału medialnego dyrektor szkoły może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń instytucji dla potrzeb nagrania. Podejmując taką decyzję, poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie instytucji uczniów.
 - Jeśli rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalanie wizerunku ucznia, będziemy respektować ich decyzję.
 - Przechowujemy materiały zawierające wizerunek małoletnich w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla nich:
 - nośniki zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane
		
w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez szkołę, - sprzętem, którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące należące do szkoły
 - w uzasadnionych przypadkach, za zgodą dyrektora, pracownicy szkoły mogą używać osobistych urządzeń rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne)
		
w celu rejestrowania wizerunków uczniów. W dniu wykonania zdjęć przekazują je do szkoły i natychmiast usuwają je ze swoich urządzeń. 
 
Załącznik nr 6
Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu w Szkole Podstawowej w Lińsku
- Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi, jak i uczniom, w czasie zajęć.
 - Sieć jest monitorowana, tak aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.
 - Rozwiązania organizacyjne na poziomie szkoły bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
 - Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo w sieci w szkole jest pani Patrycja Dąbrowska.
 - Do obowiązków osoby odpowiedzialnej należy:
 
a) zabezpieczenie sieci internetowej szkoły przed niebezpiecznymi treściami poprzez
	
instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania,
b) aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb
- c) w miarę możliwości przeprowadzanie cyklicznych szkoleń dotyczących bezpiecznego
		
korzystania z Internetu. - d) sprawdzanie przynajmniej raz w miesiącu, czy na komputerach z dostępem do
		
Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. 
6. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści na komputerze osoba odpowiedzialna
	
stara się ustalić, kto korzystał z urządzenia w czasie ich wprowadzenia.
	
7. Informację o małoletnim, który korzystał z komputera w czasie wprowadzenia
	
niebezpiecznych treści, przekazuje dyrektorowi szkoły.
8. Dyrektor szkoły aranżuje dla ucznia rozmowę z psychologiem lub pedagogiem na temat
	
bezpieczeństwa w Internecie.
	
9. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje,
	
że uczeń jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w procedurze interwencji.
Załącznik nr 7
Ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
	
| 
				 Czy znasz Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujące w szkole, w której pracujesz?  | 
			
				 
					  | 
		
| 
				 Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem” obowiązujące w szkole?  | 
			
				 
					  | 
		
| 
				 Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia uczniów?  | 
			
				 
					  | 
		
| 
				 Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia małoletnich?  | 
			
				 
					  | 
		
| 
				 Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem przez innego pracownika?  | 
			
				 
					  | 
		
| 
				 Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? 
					 
					  | 
			
				 
					  | 
		
| 
				 Czy podjąłeś/-aś jakieś działania? Jeśli tak, to jakie?  | 
			
				 
					  | 
		
| 
				 Jeśli nie – dlaczego? 
					  | 
			
				 
					  | 
		
| 
				 Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujących w szkole? (odpowiedź opisowa)  | 
			
				 
					  | 
		
	
Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wprowadzone są Zarządzeniem nr 6/2024 Dyrektora Szkoły Podstawowej w Lińsku z dnia 15 maja 2024 r.